Hvornår tror et barn hvad – og hvordan?
Børn udvikler sig hele tiden. Nogle gange kan det gå å stærkt, at vi voksne knap nok kan følge med. Derfor kan det også være godt at
Her er nogle overskrifter på, hvordan børn tror på forskellige tidspunkter, og hvad der er vigtigt at lægge vægt på. Brug det som en hjælp til at slappe af med det, der knap så vigtigt eller som en rettesnor til, hvad du kan gribe i af praksis lige nu.
Det er vigtigt at understrege, at selvom der er noget generelt om børn og tro, så kan børn også være meget forskellige og stadig være indenfor normalen. Det er dig, der kender dit barn bedst.
I de første år: Tryghed
I de første år af dit barns liv er det vigtigste at opleve sig elsket. For det spæde eller lille barn er atmosfære og indtryk af voksne og større børn det, der er med til at forme troen og forholdet til Gud.
For det lille barn er det ikke så meget indholdet af det, I gør sammen, der er vigtigt, som det er, at barnet er med og er velkomment som en del af det, der foregår. Tryghed er et nøgleord både i relationen til voksne og til Gud.
Du kan: synge for og med dit barn, bede aftenbøn som en del af putteritualet, have børnebibelen som en del af de bøger, barnet kan vælge at læse i.
Mellem 3 og 5: Tillid
Barnets tro er stadig afhængigt at din og omgivelsernes tro. Selvom barnet kan have en egen oplevelse af Guds nærvær, er tilliden til både voksne og større børn vigtig.
Du kan begynde at fortælle bibelens historier for dit barn. Brug gerne dine egne ord eller lån nogle illustrerede bøger. Tal om, at Gud har skabt verden, når I er i skoven, ved stranden eller finder en snegl på fortovet. Dit barn begynder at kunne have forståelse for, at Gud er mægtig og god. Du kan tale om Jesus som barnets ven, og invitere barnet til selv at snakke med Jesus.
Du kan: synge for og med dit barn; invitere dit barn til at hjælpe dig med dine tjenester i kirken; bede aftenbøn eller bordbøn derhjemme; læse og fortælle bibelhistorier; høre musik om Gud i bilen eller på værelset.
Mellem 6 og 9 år: Fællesskab
Barnet begynder at synes, det sine forældre eller større børn gør er spændende på en måde, der får dem til at efterligne. I denne alder er det vigtigt at hjælpe børnene med at se dem selv som en del af fællesskabet og at de hører til. Måske er der en børneklub eller lignende i kirken. Måske er der et projekt, der hjælper andre, som dit barn er optaget af.
Dit barn kan begynde at bede for andre og afhængigt af, hvordan de læser, kan du være den, der får læst bibelen højt.
Du kan: finde et missionsprojekt eller andet godt formål I kan støtte som familie; invitere det barn til at hjælpe med tjenester i kirken, tage dit barn med til familiegudstjenester eller børneklub; snakke med dit barn om Gud i hverdagen.
Fordi det at være en del af et større fællesskab har betydning for børn, kan det være godt at give barnet mulighed for at være en del af det du gør, der hjælper andre.
Mellem 10 og 12 år: Identitet
Måske begynder dit børn at stille nogle vanskelige spørgsmål, som du ikke altid har svar på. Det er helt naturligt at det, der for nogle år siden var ligetil pludselig, bliver taget i kritisk behandling. Spørgsmålene er en af måderne børn kigger på det, de har lært, og gør det til deres egne. Dit barn er i gang med at undersøge sin identitet og dermed finde sine egne svar på de store spørgsmål. Samtidig er børn i denne alder stadig ret små og har brug for at vide, at Gud (og mor og far) er større end alt det, der er svært at forstå og at Gud er kærlig og vil dem det godt.
Derfor har børn på den ene side brug for hjælp til at mestre det, der er svært og på den anden side har de brug for en masse omsorg.
Du kan: bede for og med dit barn; tal med dit barn om stort og småt – også gerne om, hvordan du selv forholder dig til Gud, verden og andre (brug evt. Go Samtale – se omtale på forsiden), hjælp dit barn med at læse i eller lytte til Bibelen, hjælp dit barn med at finde et godt formål at støtte med nogle af sine lommepenge.