Church crawl med KEFAS i London
Church crawl med KEFAS i London
Af Benedicte Rea Kragskov, Katja Bølling, Mie og Thomas Kragskov. Samlet af Anne Thompson
Gospelkoret KEFAS brugte fem dage i påsken i London – med støtte fra bl.a. MBUF var det muligt at stable en tur på benene med seks arrangementer arrangementer og besøg hos to kor i påskedagene. Derfor sammenligner Katja Bølling også turen med en pub crawl: “London er kendt for sine mange pubber. Men det var nu ikke dem, KEFAS crawlede gennem da vi var på gospeltour til London i påsken. Det var kirker. Og hvilken fantastisk oplevelse! Kendetegnende for alle kirkerne eller trosfællesskaber vi besøgte var, at farvede befolkningsgrupper altid var i stort overtal, samt at glæde, en stærk tro og stor kærlighed til Gud tydeligt udsprang af en fantastisk åben, naturlig og spontan tilbedelse. Ind imellem også en lille smule larmende og kaotisk, i forhold til danske normer… hvor tit oplever vi fx herhjemme, at pastoren pludselig stage-diver ud over den jublende og dansende menighed midt i en intens og medrivende lovsang med fuldt band på?!”
Benedikte Rea Kraskov fortæller om turen: “Vores dygtige arrangør, Helene Bom, havde sammensat et spændende program for dagene. Udover korprøver og koncerter medvirkede vi i fire gudstjenester i forskellige menigheder rundt om i London, og påskens budskab fulgte os på denne måde hele turen. Påsken er en fest, og det kunne mærkes, lige meget hvilken kirke vi var i.”
Et af de kor, som KEFAS besøgte var bla. koret London Community Gospel Choir, som regnes for et af de bedste gospelkor i England, KEFAS besøgte. Om dette besøg fortæller Benedice: “Det var både spændende og lærerigt at deltage i korprøven, som på flere måder foregik noget anderledes, end vi gør det i Kefas. Det var dog fantastisk at mærke, at vi, trods disse forskelle, alligevel kunne samles om vores fælles sanginteresse og ikke mindst det budskab, gospelmusikken bærer.”
Der var flere højdepunkter på turen for KEFAS. Mie, der var med KEFAS på tur for første gange fortæller bl.a.: “Om fredagen var vi ekstra spændte for der skulle vi synge til den første gudstjeneste, nogle af de KEFASER som havde været ude at rejse før, fortalte de nye sangere at man godt kunne blive lidt forskrækket eller rørt da en gustjeneste var meget anerledes end hjemme i Danmark, og de sagde også at det var vigtigt at hvis vi havde brug for at snakke om det stod de klar til at lytte, og det var en dejlig førelse at have.”
Den største oplevelse kom med den sidste koncert på turen, hvor KEAFS skulle synge ved ARC A Radical church, fortæller Mie: “Det var simpelthen en kæmpe fest at synge til. Publikummerne dansede og sang med os, det var som at være en popstjerne for en dag, det var så fedt.” Benedikte er enig: ” Den aften kommer mange i KEFAS til at forbinde med denne London-tur!”
“Da vi ankom, var det tydeligt at mærke, at vi var trætte efter de foregående dages program, og nogle var også blevet syge. Alligevel gjorde stemningen fra publikum og gospelmusikkens energigivende natur, at det blev en fest, og man glemte alt om træthed og ondt i halsen. Smile kunne man ikke lade være med, når man stod på scenen og så ud på de glade ansigter, og ligesom man troede, at det ikke kunne blive bedre, opdagede man, at alle på gulvet nu deltog i en dans, som tydeligvis hørte til et stort fællesskab og kultur. Det var et privilegium at blive indbudt til dette fællesskab. Jeg tror, alle gik fra The ARC med stor taknemmelighed, både over den oplevelse, vi lige havde delt, og for hele turen. Vi endte rejsen med et brag, og jeg kunne ikke have ønsket en bedre afslutning på en fantastisk, lærerig og mindeværdig tur med Kefas.”
“Det er ikke let at beskrive for folk, der ikke har haft fornøjelsen af at være på tour med KEFAS før,” slutter Katja af om turen: “Deraf sammenligningen med pup crawl: Vi var en flok på 25 sangere og musikere. Vi bevægede os energisk gennem 1-4 kirkelige eller kormæssige arrangementer med mindst én optræden hvert sted hver dag i 5 dage. Ingen besvimede heldigvis (og vi havde heller ingen slåskampe), men vi havde et par stykker som enten før, under eller efter turen måtte bukke under for sygdom, og som derved havde brug for ekstra omsorg. Vi havde alle sammen tidspunkter undervejs, hvor vi fik brug for et kærligt knus, en god snak om løst og fast, ly under en paraply, et bekræftende smil eller lidt ekstra opmærksomhed (fx en omgang nakkemassage!). Og det blev givet: Vi spiste sammen, sov sammen, sang sammen, talte sammen, lovpriste Gud sammen, pjattede sammen, vandrede sammen, blev trætte sammen, bad sammen og VAR sammen. Ingen blev efterladt.”
Benedicte konkluderer: “Fem dage med Kefas i London går hurtigt, men straks man tænker tilbage, virker det som uger, siden vi tog afsted. De oplevelser og minder, man samler på en sådan tur, svarer nemlig til, hvad man ville opleve over mange måneder under normale omstændigheder!”
Vil du se flere billeder fra turen kan du gøre det på KEFAS’ facebook side: https://www.facebook.com/KEFASGospelChoir/
Lægården møder kirken
/i MBUF, Metodistkirken /af Maria AaskovBogudgivelse – NPM:03
/i Nyheder /af Morten AaskovSchool of Congregational Development
/i Nyheder /af Maria AaskovSkabelsestid
/af Morten AaskovSkabelsestid
Fokus på Gud som skaber og skaberværket
Skabelsestiden er en periode i kirkeåret. Kirker i Danmark, og mange steder i resten af verden fejrer skabelsestid med fokus på naturen, klima, høst og forbrug. Læs om Metodistkirken i Odense, der er en grøn kirke. Lad dig udfordre af Ole Birchs artikel med et bud på grøn Wesleyansk teologi. Åben Bibelen fra en grøn vinkel, og få indblik i Metodistkirkens tilgang til naturen som Guds håndværk.
Det er et international økumenisk initiativ vedtaget af den 3. Europæiske Økumeniske Forsamling i Sibiu, Rumænien. Forsamlingen opfordrede til, at perioden fra 1. september til 4. oktober helliges lovprisning og bøn for skabningen – For at fremme en mere bæredygtig og enkel livsstil og derigennem vende vores bidrag til klimaforandringer.
Kilde: Organisationen Grøn kirke, under Danske Kirkers råd. Grøn Kirke-Gruppens formål er med et kirkeligt og teologisk udgangspunkt at inspirere og motivere individer, menigheder, kirker og kirkelige organisationer til at taget et medansvar for de klima- og miljøudfordringer verden står overfor.
Metodistkirken i Odense er Grøn Kirke
Uddrag fra Metodistkirkens i Odenses hjemmeside
At være grøn kirke betyder, at vi som kirke har forpligtet os til i ord og handling at tage ansvar for de klima- og miljøproblemer, som truer vores planet.
Vi mener, at vi som forvaltere af Guds skaberværk har et ansvar for at passe på jorden, at beskytte naturen og tage ansvar for de menneskeskabte klimaforandringer.
I praksis betyder det, at vi løbende arbejder på at gøre vores kirke grønnere. Eksempelvis bruger vi kun svanemærkede rengøringsmidler, serverer udelukkende økologisk kaffe og te, bruger svanemærket papir, sorterer affald mv.
Mindst en gang om året afholder vi en temagudstjeneste med fokus på Guds skaberværk, f.eks. i form af en høstgudstjeneste eller en friluftsgudstjeneste.
Vi bruger løbende vores kirkerum til at synliggøre problemstillinger omkring klima og miljø, informerer om hvad man som enkeltindivid kan gøre og har blandt andet haft et genbrugshjørne med tøjbyttebørs.
Ansvarlighed i forhold til natur og miljø indgår ligeledes i børnekirkens undervisning.
Som Grøn Kirke er vi del af et økumenisk fællesskab af over 100 danske grønne kirker. Læs mere på www.gronkirke.dk
Hvordan kan metodister tale om klimaforandringer?
Af Ole Birch, præst i Metodistkirken i København
Hvad gemmer der sig i vores wesleyanske teologi og i de bibelske tekster som kan inspirere os til at møde vor tids store klimaudfordring? Ole Birch giver en håndfuld bud på dette i denne engelsksprogede artikel.
Ole Birch hævder at wesleyansk teologi taler om åndelig forandring, der også kan forandre kulture. At wesleyansk teologi forstår frelse som et kald til gensidig forpligtelse og social hellighed, og at den bibelske forståelse af skabelse holder os fast på, at mennesket ikke er universets centrum – naturen er ikke til for vor fornøjelses skyld, men har værdi i sin egen ret som værende skabt af Gud. Endelig fastholder Ole Birch at vi har ansvar for vores handlinger i naturen, særligt når det leder til klimaændringer, der forværre situationen for fattige mennesker i udviklingslande.
Læs hele Ole Birchs artikel fra det Nordiske tidsskrift for wesleyansk teologi her.
Forslag til grøn bibellæsning
Af Jørgen Thaarup, præst i Metodistkirken i København
Fra det Gamle Testamente, Hoseas Bog kapitel 4 vers 1-3. Hvor Hoseas sætter menneskes etiske forfald i direkte forbindelse med ødelæggelse af naturen. Tænk, allerede 700 år før Kristus kunne Hoseas se, at den måde mennesker levede på påvirkede økosystemet direkte.
Fra det Nye Testamente, Romerbrevet kapitel 8 vers 19-23. Her kalder Paulus naturens forfald og nedbrydning, naturkatastrofer og klimaændringer for ”fødselsveer.” Fødselsveer er smerter og bestemt ikke noget godt, men de varsler, at sådan skal det ikke fortsat være. Noget godt og glædeligt er på vej. Paulus ser og tolker fænomener i naturen og ser i de smertefulde og ødelæggende ting, at Gud vil frelse, Gud vil hele og befri.
Naturens verden er Guds håndværk
Metodistkirken er på verdensplan fælles om en række Sociale Principper, disse afsluttes med Den sociale Bekendelse, som kommer omkring synet på naturen og mennesket ansvar herfor.
Vi bekræfter, at naturens verden er Guds håndværk, og vi indvier os selv til dens bevarelse, dens forbedrelse og menneskeslægtens trofaste anvendelse af den.
Vi vier os til fred i hele verden, til frihed for alle folkeslag og til retfærdighedens og lovens herredømme blandt nationerne og til individets frihed i hele verden.
Med dette som afsæt er der formuleret en liturgisk tekst, som kan anvendes i gudstjenesten. De citerede afsnit har i den liturgiske formuleringen følgende:
Today is the day
God cares for the integrity of creation,
wills the healing and wholeness of all life,
weeps at the plunder of earth’s goodness.
And so shall we!
Today is the day
God calls for nations and peoples to live in peace,
celebrates where justice and mercy embrace,
exults when the wolf grazes with the lamb.
And so shall we!
Today is the day
God brings good news to the poor,
proclaims release to the captives,
gives sight to the blind, and
sets the oppressed free.
And so shall we!
Sommerhøjskole 2019
/i Artikel, Metodistkirken, Senior /af Morten AaskovSøg
Mød os på facebook
Metodistkirken i Danmark
Metodistkirken i Danmark
… er en kristen frikirke
… lægger vægt på personlig tro
… tror at Gud kan forandre menneskers liv
… praktiserer barnedåb
… er en åben kirke, hvor du kan blive medlem
… tilbud til børn og unge
… optaget af socialt engagement
… afhængig af økonomisk støtte
… er statsanerkendt trossamfund