”Danmark spiser sammen” i Frederikshavn

Danmark spiser sammen i Frederikshavn



Metodistkirken og Baptistkirken i Frederikshavn spiser sammen og hele Danmark er inviteret.

Det foregår i forbindelse med projektet “Danmark spiser sammen” til bekæmpelse bl.a. af ensomhed onsdag 25. april kl. 17.30-20.00 i Metodistkirken.

“Vi inviterer til et fælles måltid mad og dermed mulighed for at være sammen med andre mennesker. Vi gør det, fordi vi er opmærksomme på værdien af relationer,” siger Keld Munk, præst i Metodistkirken. “Vi næres af at være sammen med andre mennesker. Derfor er måltidet en fin anledning til at få noget menneskeligt fra hinanden!”

Pensionist Inger Pedersen fra Læsø blev i maj måned 2017 en kendt person. Med håndkraft kørte hun i sin rullestol hele vejen fra Læsø til folkemødet på Bornholm. Hun kommer og fortæller, hvad gode relationer betyder for os mennesker. Hun vil også fortælle om og vise billeder fra sin tur til Bornholm.

Det er Baptistkirken og Metodistkirken, der i fællesskab inviterer til ”Danmark spiser sammen” i Frederikshavn. Menuen står på kyllinge-ris-taffel efterfulgt af en kop kaffe.

Alle, der har lyst – børn & voksne, unge og ældre, ny-danskere som gl. danskere er velkommen til mad og fællesskab. Vi har plads til 100 personer – og det er gratis.

Tilmeldingen foregår på hjemmesiden for Danmark spiser sammen  eller til viviannandersen@hotmail.com, tlf. 41 10 18 73 senest 22. april.

Nyheder


Salmestafetten – Bliv du hos mig

En salmestafet


Hvorfor ikke få en månedens salme på kirkens hjemmeside?

Derfor begynder vi i det nye år med en salmestafet. Stafetten gives videre på tværs af generationer, geografisk placering og eneste kriterium er blot at salmerne findes i Metodistkirkens Salmebog.

Kommentarer vil være velkomne fra læsere.

Knut Bjarne Jørgensen.



Salme 454


<p><p>Tekst: Anton Bast og Musik: Henry Francis Lyte</p></p>



Bliv du hos mig,
når natten stunder til,
og mørket om mig
snart sig sænke vil,
Det evige liv 607
når anden trøst
og hjælp må fjerne sig,
du store hjælper
bliv da nær hos mig.



2 Gå ind – men gå stille og prøv dig

forsigtig til hjerterne ind –

gå varsomt til værks, du –

og øv dig, så tålmod du bærer i sind.



3 Gå ind, men gå ej med dit eget,

gå ind med en hilsen fra Gud,

da giver du mere end meget,

og da går du rigere ud.



4 Gå ind kun – og sæt dig så stille,

og tal kun så sagte og mildt,

og vær du kun villigt den lille,

når hjertet, du møder, er vildt.



5 Gå ind med et budskab fra Himlen,

så går til en Himmel du ud,

du finder ej glæden i vrimlen, –

i stilheden møder du Gud.



6 Du møder ham der, hvor der lides,

og der, hvor der lindres i løn;

du møder ham der, hvor der strides, –

der går Guds barmhjertige Søn,

En salme kan give en AHA–oplevelse


Af Knut Bjarne Jørgensen, Pastor Emeritus, Vejle


Jeg har stor interesse i at læse salmer og søge hvad salmen kan sige mig, men også prøve at finde ud af hvorfor salmen blev skrevet. Derfor var mit valg af månedens salme meget vanskelig. Dog har jeg valgt Biskop Anton Basts salme 338, for set i ”bakspejlet” er det en af de salmer, der har relation til mange oplevelser i min studietid og præstetjeneste.

Den oplevelse, der taler stærkest er følgende:

Under min tjeneste som præst i Esbjerg/Varde, blev jeg meget tidlig bedt om at stille op til skolenævnet ved Danmarksgades skole, hvor jeg i 8 år var formand, og havde et godt samarbejde med skolen. I nævnet havde vi den procedure at, fortsætte med lidt socialt fællesskab efter dagsordenens eventuelt punkt. Ved en af disse anledninger fortalte et nævnsmedlem om, hvor svært det var at, besøge en meget syg ven. Hun sagde: ”Jeg ved ikke hvad jeg skal sige for at trøste min ven.”

Jeg fortalte om et medlem af min menighed, som havde oplevet at miste stykke for stykke af begge sine ben. Når jeg besøgte hende, sagde hun altid med et smil; ”Jeg er så glad for at leve; Jeg kan gøre så mange ting på trods af at jeg savner mine ben. ”Jeg fortalte bestyrelsen, at jeg følte mig trøstet efter disse besøg. Jeg skulle give hende trøst, men hun gav mig meget mere. Så råbte bestyrelsesmedlemmet højt; ”Det er anderledes med dig. Du har jo noget, at komme med. ” Denne oplevelse gav mig en god lektion. Jeg var nødt til at stille mig selv et spørgsmål i forbindelse med gudstjeneste forberedelser ”Hvad skal jeg give i min prædiken ved gudstjenesten? ” Efter den dag startede jeg altid min forberedelse ved meditation over dette spørgsmål.

Søren Kirkegaard skrev: “livet skal leves forlæns, men forstås baglæns”.

Dette citat er i sandhed blevet oplevet af mig mange gange, men det er tydligt kommet som en bekræftelse på mange oplevelser i mit liv, men helt sikkert blevet understreget ved at læse, synge eller meditere over biskop Basts salme. I vers 3 skriver han: 

Gå ind, men gå ej med dit eget,
gå ind med en hilsen fra Gud, –
da giver du mere end meget,
og da går du rigere ud.

Det var jo netop det jeg selv ved ovennævnte besøg og mange andre gange erfarede.

Min store passion for salmer og deres forfattere fik jeg da jeg en gang fik foræret en bog: ”Livsskæbner, der skabte sang” af pastor P. Poulsen, (præst i bl. a. Grindsted) som også skrev: ”Kendte Sange og deres forfattere.” Begge bøger har været til stor inspiration for mig.

På den baggrund har jeg også haft den glæde at holde flere foredrag om salmer og deres forfattere, blandt andet om Fanny Crosby, Charles Wesley, samt danske metodistsalmer.

For mig at se giver salmer og sange en stor oplevelse og rigdom, når man tager sig tid til at finde ud af hvorfor salmerne blev skrevet.Jeg kunne godt have valgt en anden salme, men hver gang jeg søgte var det som om jeg ikke kunne slippe Biskop Basts salme.


Anton Bast

Anton Bast

Født i 1867. Efter sin konfirmation var Anton Bast en tid fisker, senere kom han i manufakturlære. Men meget tidligt stod det ham klart, at han ville læse til præst i Metodistkirken.

Han tog en teologisk uddannelse og fik derefter ansættelse i Vejle, Odense og siden København, her blev han den populære „fattigpræst” i opstarten af Centralmissionens arbejde.

I 1920 valgtes han til biskop over Skandinavien.

Anton Bast døde i 1937.

Læs mere om Anton Bast virke her

Wesley Challenge – Fasten 2020

Wesley challenge

Udarbejdet af Louise Aaen
Formand for MBUF



Har du også brugt masser af tid og forsøg på at løse en professorterning/Rubriks cube uden held? Det er frustrerende svært, når man ikke ved hvordan – og legende let, hvis man lige bruger 15 sekunder på YouTube og afkoder teknikken. Jeg kender ikke tricket, og fascineres derfor altid, når jeg møder nogen, der på næsten magisk vis kan forvandle farverne, så terningen lynhurtigt bliver ensartet på alle sider og udfordringen er klaret.

Nogenlunde sådan kan det også opleves, når man møder mennesker, som kalder sig kristne og lever i efterfølgelse i Jesus. Måske kender du følelsen af usikkerhed, når du ser hvordan andre udlever deres tro på Gud? Hvordan gør man? Hvor begynder man? Hvad skal det ende med?

Det er ikke nødvendigvis en hjælp at se på erfarne kristne, der så let som ingenting citerer skriftsteder fra Bibelen eller har alle de nye kristne sange på playlisten eller beder lange flot formulerede bønner i kirken eller altid har et godt svar parat i smågruppen eller bare i det hele taget virker som, om at de har et nært og naturligt forhold til Helligånden. Det kan virke så avanceret, at man bliver helt i tvivl, om man kan gøre dem kunsten efter eller om, man rent faktisk selv er kristen på den rigtige måde.

Det er heller ikke altid nogen hjælp at snakke med mennesker, som ikke tror på Gud, for der følger ofte fordomme med, og mærkelige forestillinger om, at det kristne liv handler om en masse regler og forbud sådan, at man næsten ikke kan genkende eller forklare, hvad det rent faktisk går ud på at følge Jesus.

Den bedste hjælp, du kan få, når du ønsker inspiration til at knække koden omkring det med at tro på Gud, er øvelse. Al begyndelse er frustrerende svær. Der er ingenting i verden som er legende let, hvis ikke man giver det op til flere forsøg og får sig noget teknisk livserfaring ved at fejle og prøve igen. Det kræver gåpåmod og ja… tro at opbygge et personligt forhold til Gud. Det kræver tillid og dedikation, hengivelse, overvejelse og fordybelse at finde sin egen måde at være kristen på… og fremfor alt tid til eftertanke.

John Wesley opfandt i sin tid en slags professorterning til dem, der gerne ville øve sig på at være kristen. Han gav os en række spørgsmål til overvejelse af hvordan efterfølgelse af Jesus kunne se ud for dem personligt. Vi tager det som en udfordring og kalder spørgsmålene for Wesley Challenge med reference til et studiemateriale, der er udarbejdet i Metodistkirken i USA i 2017.

John Wesley udgav flere gange lister med denne slags spørgsmål. Første gang, da han var præstestuderende i Oxford. Her var han leder af en temmelig hard core studiegruppe, der blev kaldt for ”the Holy club” og som sammen satte sig for at holde hinanden ansvarlige for deres liv som kristne. De satte sig individuelle og fælles mål for hvad de gerne ville opnå i deres efterfølgelse af Jesus og spurgte løbende ind til hinanden.

I fasten 2020 får du lejlighed til hver dag at kigge nærmere på spørgsmålene et ad gangen. Metodistkirkens Børne- og Ungdomsforbund i Danmark udgiver dette hæfte med korte personlige historier og refleksioner over hvert spørgsmål, som forhåbentligt kan være til inspiration i dit trosliv.

Salmestafetten – det dufter lysegrønt af græs

En salmestafet


Hvorfor ikke få en månedens salme på kirkens hjemmeside?

Derfor begynder vi i det nye år med en salmestafet. Stafetten gives videre på tværs af generationer, geografisk placering og eneste kriterium er blot at salmerne findes i Metodistkirkens Salmebog.

Kommentarer vil være velkomne fra læsere.

Knut Bjarne Jørgensen.



Salme 250


Tekst og musik: Car l David af Wirsén. – Johannes Johansen.



1. Det dufter lysegrønt af græs

i grøft og mark og enge.

Og vinden kysser klit og næs

og reder urtesenge.

Guds sol går ind

i krop og sind,

forkynder, at nu kommer

en varm og lys skærsommer.



2 Hør fugletungers tusindfryd

fra morgen og til aften.

De kappes om at give lyd,

der priser skaberkraften.

Hvert kim og kryb

i jordens dyb

en livsfryd i sig mærker

så høj som himlens lærker.



3 Se, blomsterflorets farvepragt

gør alle ord forlegne.

Kong Salomon i kroningsdragt

misundeligt må blegne!

Alt smukt vi véd,

al kærlighed,

den mindste fugl og lilje

er, Gud, din skabervilje.



4 Ja, du gør alting nyt på jord,

en sommer rig på nåde.

Men klarest lyser dog dit ord

af kærlighedens gåde.

Alt kød må dø,

Den skabte verden 349

hver blomst bli’r hø.

Når vissentørt står floret,

da blomstrer evigt Ordet.


Guds kærlighed er som en blomsteregn i fuldt flor


Af Daniel Steinvig, landsformand for MU, Solrød/København


”Det dufter lysegrønt af græs” er en salme om – og en hyldest til – sommeren. Det får udtryk hele salmen igennem, hvad enten det er duften af græs og den varme, lyse årstid (vers 1), fuglenes kvidren (vers 2) eller blomsternes farvepragt (vers 3), der bliver skrevet og sunget om. Salmen har et tydeligt sanseligt sprog, der gør, at man mærker sommeren med hele kroppen. Igennem ordene dufter, føler, lytter og ser vi sommerens liv for os. At skrive om en sommersalme som denne i januar, som jeg gør, er en længselsfuld opgave. Når jeg læser ”Det dufter lysegrønt af græs” længes jeg efter sommeren; en tid med varme, lys, liv og hvile. 

Hvad der i min opfattelse gør salmen særligt god, er imidlertid, at den ikke blot giver en levende beskrivelse af sommeren, men at den på fin vis formår at forme et slægtskab mellem sommerens liv og det liv, som gives med Jesus. I første vers står der: ”Guds sol går ind i krop og sind, forkynder, at nu kommer en varm og lys skærsommer”. Solen på sommerhimlen varmer kroppen og vidner om en lysere tids komme. Men Guds sol kan også ses som Jesus, og den varme og det lys, hans indtrædelse i verden markerer for menneskers sind. I første forståelse er solen fysisk; den varmer og giver liv og lys til græsset, blomsterne og dyrene. I den anden forståelse er solen åndelig og eksistentiel; Guds sol i form af Jesus giver varme, liv og lys til menneskers liv. Sommeren og livet i Guds kærlighed forbindes i salmens tekst i ét og samme billede. Budskabet om Guds kærlighed dufter, føles, høres og ser ud som en sommer. Der er varme, liv og lys.

Sammenstillingen mellem sommeren og livet med Gud går igen i salmens sidste vers. Her er det forandringen i naturen, som sommeren bringer, der er væsentligt: ”Ja, du gør alting nyt på jord, en sommer rig på nåde”. Her kan dobbeltbetydningen af sommerbilledet igen siges at være på spil: På den ene side forandrer sommeren naturens liv og landskab. På den anden side forandres menneskelivet ved nåden – lyset fra Guds kærlighed -, som får det indre liv til at blomstre. Jeg synes, at sommeren og det transformerende liv som det bringer, er et smukt og illustrativt billede på den forandring som Guds kærlighed kan bringe i et menneskes liv. Jeg kan ikke lade være med, at tænke på beretningen om den spedalske mand som Jesus møder (Matt. 8:1-4). Her slår salmens symbolik til: Fra at have haft en vissen, ødelagt krop, hærget af lammelser til at få førlighed i legemet, må være, som på et øjeblik, at bevæge sig fra et goldt vinterlandskab til en blomsteregn i fuldt flor. Et møde med den kærlige, helbredende Gud er som sommerens overrumplende forandring af liv.

Og det er et liv, der ikke er begrænset af den fysiske verdens forgængelige natur – i kød og blomster – men som eksisterer som et evigt skabende lys for verden og mennesker.  


Johannes Johansen

Dansk præst, biskop og salmedigter. Han levede fra 1925-2012.

Johansen var præst ved Thurø kirke, blev domprovst i Helsingør i 1975 og var i 1980 – 1995 biskop i Helsingør stift.

Johansen skrev gennem årene både bønner, prædikener, artikler og en række salmer, hvoraf en del fra starten blev optaget i folkekirkelige sangbøger og siden i Den Danske Salmebog.