Aarhus har fokus på Letland

Pastor Vera leder et fritidshjem for børn.

Betlehemskirken – Metodistkirken i Aarhus har i denne måned fokus på Letland, fordi det er her menigheden har valgt at koncentrere sit missionsarbejde. Derfor kommer der i denne måned opdateringer på Betlehemskirkens facebook side om Metodistkirkens arbejde i Letland.

Læs også: Jeg har lovet Gud at tage til Letland

Præst Christina Preisler fortæller, hvordan menigheden har besluttet sig for at bruge en måned med fokus på missionen i Letland istedet for at sprede det ud over 3-4 søndage på et helt år. Én søndag denne måned, har Tine Gjessø fortalt om hendes møde med Letland og kirken der. De øvrige søndage i måneden vil der være mere ordinære indsamlingstaler.

Læs også Tine Gjessø: For os er det egentlig så lidt

Ved café-gudstjenesten, hvor Tine Gjessø fortalte, blev der også serveret lettiske lækkerier. Ved gudstjeneste samlede Betlehemskirken kr. 5734 ind. Indsamlingen fortsætter marts måned ud.

Flere i menigheden har valgt specifik at støtte pastor Veras arbejde med at have fritidsordning for børn med et fast månedligt bidrag. Dét er en stor hjælp til en mere sikker drift for Vera og fritidhjemmet også på længere sigt. Indtil nu er der givet tilsagn om i alt 16.000 kr årligt.

Dét er kirke med hjerte, hoved og hænder! .

Nyheder

Fejlbarlighedens fællesskab

Skrevet af Daniel Steinvig

Inspireret af: ”Vi bilder os selv og vores unger ind, at et rigtigt liv kun er et godt liv, men det er løgn” (Information, 18. april, 2017)

Men det var vore sygdomme, han tog,
det var vore lidelser, han bar. 

(Esajas 53:4)

På påskelejren er det tradition, at der Langfredag aften afholdes stillestund. Stillestunden foregår i et mørkt rum, kun oplyst af et par stearinlys, der står på et lavt bord. På bordet står også et trækors som lyser op i skæret fra de små væger. De enkelte tændte stearinlys bliver akkompagneret af flere, som stillestunden skrider frem. Flammen bliver tændt som en tanke til en man har kær, eller for de lidelser, der er i ens liv. Det lille lys bliver tændt i en bøn om at det der fylder os med smerte, og det, som virker uoverkommeligt, må blive taget fra os. Det er en bøn om hjælp hvisket i magtesløshed; en bøn til Ham.

Udover lystændig bliver der spillet musik, og man kan blive bedt for. Både fra musikken og fra de stille samtaler i mørket er det klart, at der er tale om klagesange. Der er brug for at græde, der er brug for stilhed.

Man kan forlade stillestunden, når man vil og gå ind i det tilstødende lokale, hvor brætspillene og slushicemaskinen holder til. Næsten ingen forlader stillestunden de første 30 minutter; ikke fordi at nogen føler sig forpligtet til at blive, men fordi her er rart at være. Fordi der opleves et behov for at sidde her i mørket og lytte til musikken, og mellem numrene til den sagte regn der falder på ovenlysvinduerne.
Unge og dem, som er ældre end dem, lever i en verden som flyder med Instagram-billeder. Billeder, der er redigerede, billeder, der har filtre over den virkelighed, som de forsøger at portrættere. Billeder, der er manipuleret, men smukke. Det er det smukke liv, der vises på Instagram, de øjeblikke hvor livet når sine højder. Det kan være en indkapsling af solnedgangen på en strand i Thailand, den veltrimmede overkrop eller store smil i den nystrøgede nytårsskjorte og den kolde champagne. Og det er jo dejligt, at vi kan dele disse skønne oplevelser, med dem som ønsker at følge med i, hvad vi går og foretager os.

Men det er som om vi langsomt glemmer at Instagram ikke er den virkelige verden, men kun er et glansbillede af den. Med så store mængder af billeddokumentation kan man begynde at tro, at andre mennesker faktisk lever smukke, perfekte liv. Instagram-livet fortæller den historie, som mange stræber efter i dag: det gode liv er et lykkeligt liv. ”Jeg ønsker kun, at du skal blive lykkelig”. Men hvilken byrde at skulle kunne leve et lykkeligt liv! Instagram formidler det lykkelige liv. Et liv med filter.

Problemet er at vi ikke er lykkelige. Vi triste, føler os forkerte og fejlbarlige.

Stillestunden på langfredag er det modsatte af Instagrams solgyldne verden. Stillestunden er helt uden filter, men er nærmere der, hvor huden er helt tynd. Det er et rum, der åbner for de mørke sider af livet. Et rum for tårer, modgang og sorg. Det er en påmindelse om den eksistentielle livslektie: at livet indeholder en stor mørk masse.

Af og til spørger vi os selv: hvilken kirke bør vi være? Vi bør naturligvis være mange forskellige ting.

Jeg tror dog, vi begår en stor fejl, hvis vi opfatter det som kirkens opgave alene at underholde, også når det kommer til de unge. De unge vil meget mere end underholdes. De vil ikke kun se billeder med filter, for sådan er livet ikke. Det samme gælder dem, der er ældre. De vil være stille, lytte til klagesangene, blive bedt for. 

Vi bør tænke det rum, som vi som kirke skaber, som et rum, der minder om stillestunden – som et fejlbarlighedens rum. Vi bør stræbe efter og minde hinanden om at være et fællesskab, der bekymrer sig om hinandens tårer; et fællesskab hvor det er perfekt at være uperfekt; et fællesskab hvor vi kan krænge vores sjæl ud i en klagesang til Ham, som har lovet at være med os.

Det er som med elementerne, der står på det lave bord til stillestunden; jo flere lys der tændes, desto mere skinner korset.

Musik, der leer med det ene øje, mens det andet græder

Foto: Franseska Mortensen

Metodistkirken i Rønneoplevede intens musik og levende fortællinger om jødernes skæbne i forbindelse med 2. Verdenskrig, da KlezmerDuo gav concert d. 11. marts.

KlezmerDuo hører til blandt landets førende fortolkere af den traditonelle jødiske festmusik – klezmer – i Danmark.

“Hvilke fortællinger fortælles om os om 75 år?” sluttede KlezmoDuo deres fortællingsrejse om danskernes uselviske (og selviske) hjælp for at rede de danske jøder under 2. Verdenskrig. Takket være danskernes indsats overlevede mere end 7500 af de ca. 8000 jøder, der boede i Danmark i 1942.

Foto: Maria Janiewski

“Fortællingerne tog os med i den personlige familiehistorie for duoen og illustrerer, hvordan man var meget opfindsom,” fortæller Bettina Pedersen fra Rønne. “Hvem vidste, at jøder i tusindtal blev hjulpet i sikkerhed via kapellet på Bispebjerg Hospital?”

Hele denne fortælling blev bundet sammen af den livsbekræftende jødiske musiktradition kaldet Klezmer.

Klezmerduo består af Henrik Bredhold og Ann-Mai-Britt Fjord.

Sommerens lejre 2017

Er du begyndt at drømme om sommerferie og planlægge, hvad du skal?

Så kommer her nogle bud på, hvad du kunne lave:

I uge 26 afholdes Børnelejr og Between lejr – mere information kommer snarest.

Spejdernes Lejr 2017 løber af stabelen i Sønderborg for 40.000 spejdere.

Er du mere til traveture i de franske alper kan du tage med seniorspejderne.

Er du til svensk landidyl, at få maden serveret og at bade i en nærliggende sø kan du tage med til Framnäs.

Eller har du lyst til minigolf og foredrag kan du tage med på Sommerhøjskole med temaet: “Du kan stadig vokse”.

God fornøjelse!

YCGF 2018