Én tro, én dåb, én nåde – også i Domkirken

Søndag d. 11. marts blev aftalen mellem Den danske folkekirke og Metodistkirken i Danmark markeret ved gudstjeneste i Københavns Domkirke. Hvor det ugen tidligere var biskop Henning Toft Bro, der prædikede i Metodistkirken i Strandby, var det denne gang biskop Christian Alsted, der prædikede i Domkirken. Også i Domkirken blev der fejret nadver.

Folkekirkens Mellemkirkelige Råd samler løbende relevant nyt om relationen og aftalen mellem folkekirken og metodistkirken på denne side.

Herunder kan du få et indtryk af begivenheden, som blev fotograferet af fotografen Rune Hansen.

Gaver

Giv til kirken

Metodistkirken i Danmark er som frikirke uafhængig af staten, og bæres derfor af frivillige medlemmer og venner. Det gælder også økonomien, både i de lokale menigheder og på landsplan. Medlemmer og venner bidrager økonomisk til, at Metodistkirken kan være en sund kirke med hjerte, hoved og hænder.

At give økonomisk til kirken er både en konkret beslutning om månedlig overførsel og en åndelig øvelse, der er med til at give håb for kirkens fremtid.

I stedet for kirkeskat, som alle medlemmer i Folkekirken automatisk betaler over skatten, forventer Metodistkirken, at alle medlemmer betaler et kirkebidrag / en gave på minimum 1,5% af den skattepligtige indkomst til en lokal menighed eller Metodistkirkens Hovedkasse.

Kontakt Metodistkirkens landskasserer hovedkasserer@metodistkirken.dk som kan oplyse dig om forskellige aftaler/ordninger vedrørende fradrag på Årsopgørelsen, ligesom han vil knytte evt. kontakt til de lokale menigheders kasserere og informere om muligheder for overførsel af bidrag/gaver.

Husk at angive navn og CPR-nummer, hvis du ønsker at få fradrag for din gave på din Årsopgørelse hos SKAT.

Dit bidrag går til:

• Kirkens/menighedernes forkyndelse og fællesskab og nye initiativer.
  • Løn til præster og andre ansatte.
  • Vedligeholdelse af kirker og præsteboliger.
  • Kirkens fælles aktiviteter på landsplan, socialt og diakonalt arbejde samt mission i andre lande.

Testamente

Støtte via testamente

Metodistkirken i Danmark er fritaget for arveafgift. Det er derfor en rigtig fin mulighed til at støtte kirken på. Du kan frit vælge at donere en vis procentdel eller hele din arv til Metodistkirken. Din donation af arv vil være med til at sikre kirkens virke fremover.

Hvordan bliver kirken berettiget til arv

Har du i forvejen kontakt til en advokat, så bed vedkommende oprette et testamente med Metodistkirken i Danmark som arving/legatar. Hvis du ikke har kontakt til en advokat, kan du gratis oprette et hos den juridiske virksomhed Dokument 24, når det indeholder donation af arv til Metodistkirken.

Hvordan oprettes testamentet hos Dokument 24

Testamentet oprettes online ved at svare på en række spørgsmål. Hvis du har spørgsmål undervejs, vil Dokument 24 hjælpe dig med at besvare dine spørgsmål. Det er både gratis at være i dialog med virksomheden samt at få testamentet tilsendt, når Metodistkirken er betænkt i testamentet. Du kan læse mere om, hvordan testamentet oprettes ved at klikke her.

Vi håber, at du vil betænke kirken i dit testamente. Alle donationer tæller, både store og små.

På forhånd mange tak for din støtte.

Det er muligt at kontakte kirkens hovedkasserer ved spørgsmål.

Konference: Når kirken svigter

Gennem tiden er der mennesker, som har brændt sig på kristne fællesskaber, selvom de burde være et trygt og sikkert sted for alle. ”Når kirken svigter” er en konference om at opdage og imødegå usunde tendenser eller krænkende adfærd. Bag konferencen står en bred gruppe fra både folkekirken og frikirker – MBUF er medarrangør.

Konferencen livestreames ligeledes. Livestreaming er gratis og kræver ikke tilmelding. Optagelsen af konferencen vil efterfølgende være tilgængelig.

Torsdag den 30. september
klokken 16.00-20.00.

Københavns Kulturcenter,
Drejervej 15, 2400 København.

LÆS MEGET MERE PÅ KONFERENCENS HJEMMESIDE: https://www.naarkirkensvigter.dk